Akademiet
Vil du reagere på denne meddelelse? Tilmeld dig forummet med et par klik eller log ind for at fortsætte.
Log ind

Jeg har glemt mit kodeord. Send nyt kodeord via email

Hvem er på nu
Der er 1 bruger på systemet nu: Ingen tilmeldte, ingen skjulte og 1 gæst

Ingen

[ Se hele listen ]


Flest brugere online på samme tid var 11, Søn Jan 20, 2013 4:07 am
Seneste emner
» Dårlig første skole dag.
Voodoo af Alexander Rye   EmptyLør Sep 07, 2013 12:17 am af Garret

» Skal vi gå Live?
Voodoo af Alexander Rye   EmptySøn Jul 07, 2013 5:46 am af Adia Adrin

» And Of We Go! ~ Team Redningsaktionen
Voodoo af Alexander Rye   EmptyFre Jun 14, 2013 9:03 pm af Garret

» Busted. //Nille//
Voodoo af Alexander Rye   EmptyTirs Jun 11, 2013 6:41 pm af Gæst

» Fravær denne weekend over
Voodoo af Alexander Rye   EmptyLør Maj 11, 2013 12:43 am af Jaden

» for ever alone or mayby not ~ Nille
Voodoo af Alexander Rye   EmptyOns Maj 01, 2013 11:58 pm af Gæst

» Styrke Skala
Voodoo af Alexander Rye   EmptyTirs Apr 30, 2013 11:00 pm af Jaden

» Well, i'm back again but I don't think we've met ~ Nille
Voodoo af Alexander Rye   EmptyTirs Apr 30, 2013 1:12 am af Gæst

» WHat are you doing here Nille privat
Voodoo af Alexander Rye   EmptyTirs Apr 30, 2013 1:07 am af Gæst

Mest aktive emnestartere
Garret
Voodoo af Alexander Rye   I_vote_lcapVoodoo af Alexander Rye   I_voting_barVoodoo af Alexander Rye   I_vote_rcap 
Colling
Voodoo af Alexander Rye   I_vote_lcapVoodoo af Alexander Rye   I_voting_barVoodoo af Alexander Rye   I_vote_rcap 
Jaden
Voodoo af Alexander Rye   I_vote_lcapVoodoo af Alexander Rye   I_voting_barVoodoo af Alexander Rye   I_vote_rcap 
Azel
Voodoo af Alexander Rye   I_vote_lcapVoodoo af Alexander Rye   I_voting_barVoodoo af Alexander Rye   I_vote_rcap 
Mason
Voodoo af Alexander Rye   I_vote_lcapVoodoo af Alexander Rye   I_voting_barVoodoo af Alexander Rye   I_vote_rcap 
Hazel
Voodoo af Alexander Rye   I_vote_lcapVoodoo af Alexander Rye   I_voting_barVoodoo af Alexander Rye   I_vote_rcap 
Saga
Voodoo af Alexander Rye   I_vote_lcapVoodoo af Alexander Rye   I_voting_barVoodoo af Alexander Rye   I_vote_rcap 
Alexia
Voodoo af Alexander Rye   I_vote_lcapVoodoo af Alexander Rye   I_voting_barVoodoo af Alexander Rye   I_vote_rcap 
larka
Voodoo af Alexander Rye   I_vote_lcapVoodoo af Alexander Rye   I_voting_barVoodoo af Alexander Rye   I_vote_rcap 
Shadow
Voodoo af Alexander Rye   I_vote_lcapVoodoo af Alexander Rye   I_voting_barVoodoo af Alexander Rye   I_vote_rcap 

Mest aktive brugere
Garret
Voodoo af Alexander Rye   I_vote_lcapVoodoo af Alexander Rye   I_voting_barVoodoo af Alexander Rye   I_vote_rcap 
Jaden
Voodoo af Alexander Rye   I_vote_lcapVoodoo af Alexander Rye   I_voting_barVoodoo af Alexander Rye   I_vote_rcap 
Mason
Voodoo af Alexander Rye   I_vote_lcapVoodoo af Alexander Rye   I_voting_barVoodoo af Alexander Rye   I_vote_rcap 
Saga
Voodoo af Alexander Rye   I_vote_lcapVoodoo af Alexander Rye   I_voting_barVoodoo af Alexander Rye   I_vote_rcap 
Arason
Voodoo af Alexander Rye   I_vote_lcapVoodoo af Alexander Rye   I_voting_barVoodoo af Alexander Rye   I_vote_rcap 
Colling
Voodoo af Alexander Rye   I_vote_lcapVoodoo af Alexander Rye   I_voting_barVoodoo af Alexander Rye   I_vote_rcap 
Hazel
Voodoo af Alexander Rye   I_vote_lcapVoodoo af Alexander Rye   I_voting_barVoodoo af Alexander Rye   I_vote_rcap 
Yvaine
Voodoo af Alexander Rye   I_vote_lcapVoodoo af Alexander Rye   I_voting_barVoodoo af Alexander Rye   I_vote_rcap 
larka
Voodoo af Alexander Rye   I_vote_lcapVoodoo af Alexander Rye   I_voting_barVoodoo af Alexander Rye   I_vote_rcap 
Azel
Voodoo af Alexander Rye   I_vote_lcapVoodoo af Alexander Rye   I_voting_barVoodoo af Alexander Rye   I_vote_rcap 

Søg
 
 

Vis resultater som:
 


Rechercher Avanceret søgning


Voodoo af Alexander Rye

Go down

Voodoo af Alexander Rye   Empty Voodoo af Alexander Rye

Indlæg  Garret Lør Aug 04, 2012 7:39 am

Voodoo af Alexander Rye   Voodoo+af+Alexander+Rye

voodoo af Alexander Rye
Denne bog indeholder informationer om voodoo
Voodoo (oprindeligt Vodou) er en 6000 år gammel religion. Ordet voodoo er afrikansk og betyder åndelig. Voodoo har ikke en stifter eller en stiftende begivenhed som så mange andre religioner, men har udviklet sig som gennem historien som en blanding af stammereligioner fra Afrika og katolicisme. Voodoo er en såkaldt oral religion, dvs den er blevet overleveret mundtligt fra generation til generation.
Voodoo praktiseres i dag som folkereligion på Haiti i det Caribiske Hav og blev i 1996 anerkendt som religion på lige fod med kristendom og islam.
Troen
I voodoo tror man på en overgud: Bon Dieu (Den Store Herre). "Den Store Herre" har skabt verden og er til stede over alt i materien. Han står for verdens store begivenheder, f.eks. naturkatastrofer, og betragtes som for ophøjet at nærme sig. Under Bon Dieu er der hundredvis af ånder til at styre verden for ham, de såkaldte loa, som i virkeligheden udtrykker forskellige aspekter af Bon Dieu. Loarne holder til i naturen. F.eks. er der landbrugets loa (Zaka), regnbueloa (Aida Wedo), havets loa (Agwe) og helbredelsens loa (Ogou Balanjo). Damballa (der er gift med Aida Wedo), er den oprindelige loa, den højeste manifestation af Bon Dieu og fader til alle andre loaer.
Loarne deles på Haiti op i 2 grupper: Rada og Petro. Rada kaldes for kolde loaer. De stammer oprindeligt fra Afrika – nærmere bestemt Benin. Petro er varme loaer, mere aggressive. Deres oprindelsessted er uklar – nogle mener, de er opstået i Vestindien, andre at de stammer fra Afrika (Kongo). En særlig undergruppe til Petro – nogle mener det er en tredje separat gruppe - er Ghede loaer. Ghede loaer er knyttet til dødsriget. Den bedste kendte Ghede loa er Baron Samedi (se nedenunder). Alle loaer bor et mytologisk sted under vandet, der kaldes Gine, og hvor hovedbyen kaldes Ville-du-Camp. Ingen loaer er entydigt gode eller onde – alle kan blive farlige, hvis de bliver ophidsede. Almindeligvis regnes dog Rada for gode og Petro for onde. Hvis man bliver besat af en god loa bringer det lykke, mens det omvendt er mindre heldigt at blive besat af en ond loa.
Mennesket
Ifølge voodoo-tilhængerne består ethvert menneske af fem dele: 1) det kødelige hylster (corps cadavre); 2) ånden (n’âme), som får kroppen til at fungere; 3) skæbne (z’étoile); 4)sjælen som består af to dele: a) Den store engel (gros-bon-ange), som er den bevidste del af mennesket; b) Den lille engel (ti-bon-ange), som er menneskets personlighed. Den lille engel er hele tiden forbundet til kroppen, så længe den lever. Den store engel kan til gengæld forlade kroppen under drømme eller under en besættelse.
Ritualer
Voodoo drejer sig om at få hjælp fra loaerne. Mennesket sørger for mad og drikke til loaen, som den har brug for, da den bruger mange kræfter på de opgaver, den har i naturen. Til gengæld sørger loaen for sundhed, lykke og beskyttelse fra onde ånder.
Man tiltrækker loa ved at lave indvielser, som er meget lig de kristne konfirmationsritualer. Indvielsen er det vigtigste ritual i voodoo og bliver holdt langt inde i Haitis urskove. Indvielsesfesten bliver foretaget af en præst. En mandlig præst kaldes enhoungan og en kvindelig præst kaldes en mambo. Præsten begynder indvielsen med at bede bønner og tegne magiske tegn på jorden - vévé'er - som skal tilkalde de gode loa. Der bliver ofret høns eller geder og spillet på trommer og danset. Rytmen bliver vildere og vildere, og til sidst kommer de dansende i trance, som betyder, at de mister kontrollen med deres tale og bevægelser. Til sidst forlader gros-bon-angen den indviedes krop og loaen kan nu for en kort stund tage plads i den indviede. Dette ses ved, at den indviede skifter personlighed. Derefter falder de udmattede til jorden, og det ses som et tegn på, at de har indgået en pagt med en loa. Pagten varer resten af livet.
I voodoo-troen er døden bare en videreførelse af det liv, man har levet, nu i åndeverdenen. Døden indtræffer, når ti-bon-angeforlader kroppen og vender tilbage til sit guddommelige ophav. Det kødelige hylster og kroppens ånd vender tilbage til jorden. Ved dødens indtrædelse udføres nu ritualer til at sikre, at den afdødes sjæl kommer på rette vej. Ved siden af den afdøde stilles en krukke med mad til at lokke den afdødesgros-bon-ange og afdødes loa ned i krukken. Loaen Legba tilkaldes, og han åbner til Gine, så den dødes gros-bon-ange kan rejse til Ville-au-Camp, hovedbyen i Gine. Efter ceremonien bæres krukken ud til en korsvej, hvor den slås itu. Ved dette ritual gælder det om at løbe væk, så man ikke besættes af den afdødes loa.
Den døde bliver derefter lagt i kisten. Derefter følger efter katolsk skik 9 dages andagt – hvor afdødes gros-bon-ange og loa holder til ved graven. Loa overføres derefter ved et nyt ritual til en efterfølger, mens gros-bon-angen regnes for at være rejst til Ville-au-Camp. Efter 1 år og 1 dag manes gros-bon-angen fra Gine og får plads i templets helligste rum i en lerpotte, govi.
Nogle gros-bon-anger er så stærke at de bliver loaer. De fleste afdødes ånder bliver dog til såkaldte ’døde’ (les mortes), ånder, der kun dyrkes af afdødes familie.
Magi.
I voodootroen eksisterer også magi, både ond magi (sort) og god magi (hvid). En generel misforståelse om Voodoo er, at religionen er sort og med det ondes fortegn. I Voodoo får man alt hvad man gør 7 gange igen, og således justeres det gode frem for det onde.
De troldmænd, der dyrker sort magi, bliver kaldt bokor. Blandt den sorte magi, de laver, er der dødbringende forbandelser. For eksempel kan troldmanden fremtrylle et billede af det ønskede dødsoffer i en spand vand. Troldmanden fører en dolk gennem vandet, og hvis vandets farve derefter skifter til blodrødt, er det tegn på, at personen er død.
Der findes også kærlighedsmagi i voodoo. I et kærlighedsmagisk ritual tager man et stykke kød og lægger det i sin ene sko. Efter at have gået med det i skoen i tre dage, tilbereder man et måltid ud af det og serverer det for den person, man vil have skal blive forelsket i en. Hvis personen spiser kødet uden at ane mistanke, vil han/hun omgående blive forelsket i kokken.
Ønsker man derimod at ødelægge en persons sjæl, kan man byde personen på middag, hvor der indgår kirkegårdsjord og knogler fra et opgravet lig.
Et af de mest kendte og frygtede elementer i voodoo er imidlertid den påståede evne til at genoplive døde som zombier ved hjælp af sort magi. En zombie er i følge folketroen en udød, som adlyder sin herre, dvs. den person, der har genopvakt zombien fra de døde. Det har dog rod i virkeligheden. "Zombien" har aldrig været rigtigt død - kun skindød. Bokoren giver den kommende zombie en særlig gift, som lammer ham så effektivt, at kun hans hjerte og lunger fungerer. Hans åndedræt bliver så svagt, at det ikke kan registreres medmindre, man har det rette udstyr, og kropstemperaturen falder. Den forgiftedes familie og bekendte tror, at han er død og begraver ham. Et par dage efter kan bokoren grave ham op igen og give ham modgift, så hans krop begynder at virke igen. Imidlertid vil et par dage under jorden i en lille kiste ofte betyde, at der opstår hjerneskader på grund af iltmangel. Det betyder, at personen ikke fungerer særligt godt - han går mærkeligt, kan måske ikke tale og virker i det hele taget, som zombier fra fiktion.
Bokoren fremstiller zombiegiften af verdens stærkeste nervegift, som kommer fra kuglefisken. Ofte fylder troldmanden også sammenkoget med gift fra slanger og tudser og tilføjer desuden et ristet og pulveriseret kranium, som skal være fra et friskopgravet barnelig.
På trods af denne fremgangsmetodes rødder i overtroen, kan det rent faktisk gøre en person til noget lignende en zombie. Disse "zombier" blev tidligere brugt i sukkerrørsplantager i Haiti.
Kirkegårde har en særlig status i voodoo. Blandt andet bliver jorden fra kirkegårde brugt til at fremstille forskellige slags gifte.
Et andet frygtet element i voodoo er de såkaldte voodoo-dukker. Hvis man ønsker at skade eller dræbe en person, kan man sy en dukke, som forestiller det ønskede offer. Dukkens tøj skal helst være syet ud af et stykke af ofrets tøj og inde i dukken lægger man hårtotter eller tånegle fra ofret. Man piner herefter ofret ved at stikke nåle i voodoo-dukken på det sted, hvor man ønsker ofret skal have ondt. Stikker man nålen igennem skulderen på dukken, får ofret ondt i skuldren. Stikker man nålen gennem dukkens 'hjerte', dør personen. Der er flere eksempler på, at voodoo-dukker virker på grund af troens suggestive kraft. Ofret er så overbevist om, at voodoo-dukken virker, at vedkommende faktisk ender med at få stærke smerter og måske endda dø. En haitiansk kvinde var så angst for at dø af voodoo, at hun endte med at dø af sult, fordi hun var for bange til at spise. Så voodoo-dukker virker altså - omend på en mindre magisk måde end voodooen selv hævder.
Voodoo dukkerne kan i dag købes i en nutidig version. Der medfølger en sort og en hvid knappenål. I tiden op til fuldmåne, benytter den troende den sorte nål til at sætte det onde vedkommende gerne vil have ud af sit liv fast til dukken. Efter fuldmåne benyttes den hvide nål, og udøveren sætter de gode ting man ønsker skal ske i sit liv fast på dukken. Iagttagere udefra påpeger, at ritualet handler om at blive husket på sit mål, og holde motivationen. I stedet for Voodoo dukker, motiveres mange af sin køleskabsmagnet og et motiverende billede (af skiftende motiv) på køleskabet, og derigennem bruges viljestyrken til at fremtvinge en ændring.
Men det er ikke ondt alt sammen - der findes også hvid magi inden for voodoo. Der er mange ritualer, der skal heale, give held eller bringe kærlighed. For eksempel skal Vévé-tegninger være meget effektfuld. I hvid magi bruger man urtemedicin og trylleurter mod forskellige sygdomme. Man bruger også amuletter og talismaner. Amuletten skal holde det onde væk og kan for eksempel være et stykke papir, en messing- eller en kobberplade med et magisk symbol. Talismaner skal omvendt bringe lykke og/eller held.
Hellige objekter i voodoo’en
Voodoo har ligesom mange andre religioner nogle objekter, der bliver regnet for særligt religiøse.
"The Crossroads". Et helt centralt sted i Voodoo. Det er her, at den spirituelle verden mødes med den jordiske. Stort set alle Voodoo handlinger, sågar healing, starter med anerkendelsen af "The Crossroads".
Trommen er det vigtigste objekt i voodoo-ceremonierne. Den bliver bl.a. brugt ved dåb og konfirmation. Ved dåben har trommen en loa, men ellers bliver objekter ikke generelt forbundet med ånder i voodoo. Der findes forskellige hellige trommer i voodoo, men de to vigtigste er rada- og petro-trommerne. Der er tre rada trommer. Den største hedder manman, som betyder mor, den mellemste hedder Ségond, der betyder far, og den mindste hedder Bula, som betyder barn. Man slår på Manman-trommen med en lille træ hammer og på Ségonden med en gaffel, en gren eller lille bue kaldet agida. Man bruger to grene til at slå på Bulaen. Petro-trommerne er der to af. De minder om bongotrommer, og de er mindre end rada trommerne. Den største af petro-trommerne bliver kaldt for gros baka, der betyder stor tromme, og den mindste bliver kaldt ti baka, der betyder lille tromme. Man slår på petro-trommerne med hænderne. Udover trommerne bliver der ofte også brugt andre instrumentet, for eksempel en chacha, som er en slags rangle. Den styrer rytmen. Et andet rangle-lignende instrument er asson'en. Den er næsten lige så vigtig som trommerne og minder meget om marakas. Assonen er symbol på magt og status
Ånder ”loa”
Legba
Legba er en af de vigtigste loa i haitisk voodoo. Han sørger for at holde styr på den menneskelige verden og den åndelige verden. Legba har nøglen til den åndelige verden. Han er en lille mand, som ryger på en lille pibe med en lille smule tobak, og bærer en lille taske med noget mad.
Baron Samedi/Ghede
Baron Samedi er en slags underverdenens gud, for han hersker over kirkegårdene, hvor han hjælper dem, der lige er døde, med at finde deres plads i livet efter døden. Han går altid med en stav og er klædt i sort kappe, en sort høj hat og solbriller. Baron Samedi er også kendt som Ghede, der er gud for fest, humor og samliv. Som Ghede er han en klovneagtig figur. han følges ofte af sin hustru, Madame Brigitte og de har en tendens til at dukke op i slutningen af et ritual, hvor de iscenesætter amoralsk gøgl.
Exu
Exu har været der næsten siden voodoos begyndelse. Exu ejer alle livets veje, og derfor ofrer man i næsten alle ritualer til ham. Exu svarer til djævelen.
Garret
Garret
Standby Admin
Standby Admin

Race : har været Speciellet menneske og Dødens tjenere men er det ikke længere er døden selv
Antal indlæg : 154
Join date : 21/06/11
Geografisk sted : Akademiet

http://skyggernes-verden.danskforum.net/

Tilbage til toppen Go down

Tilbage til toppen


 
Forumtilladelser:
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum